De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en de Rabobank investeren in de verdere ontwikkeling van SARA, de zorgrobot die professionele zorgverleners in de langdurige zorg werk uit handen neemt. Met de nieuwe investering werkt SARA Robotics samen met haar klanten én gebruikers verder aan de ontwikkeling van de zorgrobot en een business case waarmee de startup steeds meer zorgverzekeraars overtuigt.
De inzet van de zorgrobot nam een vlucht toen SARA Robotics besloot het leed in verzorgingstehuizen tijdens de pandemie te verzachten. Op 125 zorglocaties ging SARA aan het werk om het welzijn van bewoners te vergroten en de druk op zorgmedewerkers te verlagen. Als sociaal hulpje nam SARA werk uit handen door te zorgen voor passend vermaak, eenvoudige instructies en persoonlijke aandacht.
“Deze nieuwe investering gebruiken we om samen met zorgverleners de robot verder te ontwikkelen”, zegt Maartje Claassen van Sara-Robotics. “Denk aan spraakinteractie, die veel effect heeft op de beleving en het aansturen van de robot. We weten inmiddels dat 90 procent van de instellingen die bij de ontwikkeling van SARA zijn betrokken, de zorgrobot met succes inzet, bijvoorbeeld bij cliënten met onbegrepen gedrag. 40 procent wil de robot in het zorgplan van één of meerdere bewoners opnemen. Het is nu van belang dat we nieuwe functionaliteiten ontwikkelen voor verschillende zorgvragen en de robot als geheel naar een hoger niveau tillen. Dat lukt alleen als we heel nauw samenwerken met onze klanten en andere zorgleveranciers. Het is heel mooi dat nu ook de BOM en de Rabobank hun vertrouwen in SARA hebben uitgesproken.”
“SARA is het enige zorgrobotplatform dat echt ondersteuning biedt doordat de robot autonoom werkt. Daardoor kan ze daadwerkelijk een verlengstuk worden van de zorg. En belangrijker: SARA Robotics werkt vanuit het principe dat het zelf de noodzakelijke bewijsvoering gaat leveren”, zegt Stephan Hulsbergen van de BOM. “Die bewijsvoering is essentieel om zorgverzekeraars ervan te overtuigen dat SARA thuishoort in het zorgpakket. SARA vervangt geen personeel, maar zorgt er wel voor dat er meer ruimte ontstaat voor het leveren van echte warme zorg. Omdat het platform onafhankelijk is van de hardware en daardoor geschikt is voor verschillende robots, is de businesscase bovendien heel goed schaalbaar. Wij zijn ervan overtuigd dat SARA een heel gezonde toekomst tegemoet gaat.”
“Vanuit de Rabobank zijn we trots dat we, samen met de BOM, SARA mogen ondersteunen bij de verdere ontwikkeling van het zorgrobotplatform”, aldus Vincent Ruis, start- en scale up banker van de Rabobank. “SARA past uitstekend in onze Banking4Health strategie om missiegedreven (zorg)innovaties te helpen om sneller te ontwikkelen en uiteindelijk te introduceren in de markt. De resultaten uit de ‘logeeractie’ tijdens de pandemie en de co-innovatie met de huidige klantengroep laten zien dat SARA in de praktijk echt een aanvulling is voor het zorgpersoneel. Dat geeft een goede basis om samen met zorginstellingen verder te innoveren en invulling te geven aan andere relevante zorgvragen.”
SARA, een afkorting van Social & Autonomous Robotic Assistant, komt voort uit een bestaande samenwerking tussen Bright Cape en EIT Digital, een Europese innovatieorganisatie voor een sterk digitaal Europa.