Eerste SARA Story – Eline Hulsen, Coördinator Activiteitenbegeleiding bij Ananz onderdeel van van st. Anna Zorggroep

Schrijver

Floor Ruyten

Onderwerp Nieuws
Gepubliceerd op

6 oktober 2020

SARA Story bij Ananz wonen – welzijn – zorg (onderdeel van st. Anna Zorggroep)
Door: Eline Hulsen, Coördinator Activiteitenbegeleiding

Wat kun je nu daadwerkelijk met SARA in de praktijk?
SARA heeft op locatie Heuvel (organisatie Ananz) een maand mogen logeren. Hier waren wij erg blij mee, omdat in de coronatijd ook onze locaties gesloten waren waardoor vele bewoners hun naasten moesten missen en weinig tot geen activiteiten meer aangeboden konden worden. De wereld leek even stilgevallen, bewoners voelden zich eenzaam, echt een bizarre tijd. En gelukkig was daar SARA die onze bewoners weer een nuttige dag invulling kon geven.

SARA werd op aanvraag van onze bewoners vrijwel dagelijks ingezet, zo gaf een bewoner bijvoorbeeld aan graag voorgelezen te willen worden. Dit hebben wij voor haar gerealiseerd, SARA las deze bewoner vele mooie verhalen voor.

SARA heeft vele bewoners individueel bezocht en voor hen o.a. muziek gespeeld, vooral Andre Rieu deed het erg goed. Herinneringen werden opgehaald door foto’s van vroeger te bekijken en te bespreken, bewoners vermaakten zich goed met SARA en vonden het zelfs erg als ze weer moest gaan.

Ook hebben we geskypet middels SARA, een bewoner heeft dit met haar kinderen kunnen doen en dat vonden zij erg leuk en fijn. Zo konden zij o.a. het contact onderhouden in een onwerkelijke tijd.

Wanneer was SARA echt een assistent?
Wij konden SARA het beste inzetten tussen 11.00 uur en 12.00 uur en 13.00 uur en 17.00 uur. Dan was de ochtendzorg klaar en waren de bewoners vrijwel allemaal wakker en niet aan het eten. Zo konden wij zoveel mogelijk bewoners verblijden met een bezoekje van SARA. SARA trok veel bekijks, bewoners vonden het erg interessant dat er een robot door de huiskamers liep die ook nog met de ogen kon knipperen, maar ook personeel keek er van op dat er een robot in ons midden was. Zo konden zij allemaal kennis maken met de nieuwste technologie en dat was erg leuk om te zien. Zelfs personeel wilde al meteen met SARA een liedje zingen, zo enthousiast waren zij.

Interactie
Het was heel gezellig met SARA, ze heeft onze bewoners een lach op het gezicht gebracht, ontroerd met mooie muziek, laten bewegen met de armen en benen en getest met interessante quizjes. Het was erg mooi om te zien welke invloed SARA op onze bewoners heeft gehad. Bewoners vonden de stem van SARA heel aardig en vriendelijk over komen, dit maakte ook dat zij spontaan met SARA een gesprek wilde beginnen. Helaas reageerde SARA nog niet terug….

Tips voor het SARA team
Waar ik tegen aangelopen ben in het gebruik van SARA is dat het jammer was dat SARA nog niet zelf kon lopen. Dit zou het voor onze bewoners nog echter hebben gemaakt dat er een klein mensje naar hen toe kwam.

Tips voor collega’s
Ik zou collega’s die nog met SARA aan de slag willen gaan als tip mee willen geven dat contact met een zorgrobot anders is dan contact met een ‘echt mens’. Gezien de tekorten aan mensen in de zorg, is het veel beter dan helemáál geen contact.

Maar zorg er toch voor dat je het contact met de cliënten/bewoners niet vergeet. En probeer natuurlijk zo veel mogelijk cliënten/bewoners kennis te laten maken met SARA want het is echt geweldig hoe positief SARA bij ons ontvangen is.

Ik wil graag de medewerkers van SARA Robotics bedanken voor de begeleiding, het advies en de wekelijkse nieuwsbrief waarin wij goed op de hoogte werden gehouden in de maand dat SARA op Heuvel gelogeerd heeft. SARA was echt een waardevolle toevoeging en een gezelschap voor onze bewoners.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details