In gesprek met SARA

Schrijver

Floor Ruyten

Onderwerp Nieuws
Gepubliceerd op

9 juli 2020

In gesprek met SARA
Een zorgrobot ontwikkelen daar moet je goed over nadenken. Wat moet een robot kunnen en waar werken we naar toe? We zijn begonnen vanuit een bepaalde gedachte, een startpunt om vandaaruit samen met zorginstellingen verder te bouwen aan SARA. Wij hebben de basis van SARA neergezet, om echt van toegevoegde waarde te zijn is het vanaf die basis alleen maar mogelijk om samen met zorginstellingen verder te bouwen aan SARA.

Interactie met SARA
SARA gaat verschillende interacties aan met bewoners, zoals het begroeten van mensen, vragen hoe het met hen gaat en het vertellen van een mooi verhaal. Wist je dat de stem van SARA volledig is ingesproken door iemand binnen ons eigen team? We hebben bewust gekozen voor een ‘échte’ mensen stem, in plaats van een computer stem. Er zijn al verschillende ‘automatische stemmen’ beschikbaar voor robots, maar uit onze eerste gebruikerstesten bleek dat ouderen zo’n robot-stem toch wat lastig vinden om te verstaan. Vaak klopt bij zulke stemmen de intonatie niet helemaal, en klinkt de stem erg hard en hakkelig. We hebben bij de ontwikkeling van SARA getest hoe ouderen hierop reageren, maar we merkten dat zij dan toch altijd nog wat extra uitleg van bijvoorbeeld een zorgmedewerker nodig hadden om te snappen wat SARA zegt. Daarom hebben we gekozen voor een iets moeilijkere (maar wel een hele vriendelijke) oplossing, namelijk het zelf inspreken van alle interacties. En met een mooi resultaat, al zeggen we het zelf. SARA krijgt vaak complimenten over haar mooie zachte stem.

Echter geeft dit SARA ook wel wat beperkingen in de spraak interacties. SARA kan namelijk alleen de dingen zeggen die wij hebben opgenomen. Om die reden zijn we momenteel zelf een automatische stem aan het ontwikkelen, gebaseerd op de stem van onze collega die SARA heeft ingesproken. In de toekomst willen we daarmee complexere algoritmes toepassen waarmee SARA echt kan inspelen op wat bewoners tegen haar zeggen met een gepaste reactie.

Spraakherkenning
Naast de ontwikkelingen van de stem van SARA zelf, werken we ook aan het kunnen herkennen van de spraak van de bewoners. Spraakherkenning is een fantastisch alternatief voor het handmatig aanklikken van de knoppen op het scherm van SARA. We willen dit toepassen bij bijvoorbeeld het gesprek met SARA, de vragen die SARA stelt, maar ook bij het doen van spelletjes. Het integreren van spraakherkenning vraagt ontzettend veel zorgvuldigheid. Want om te kunnen reageren op wat er wordt gezegd tegen SARA, zal SARA alle spraak in de ruimte moeten kunnen opnemen en begrijpen. Om dit te ontwikkelen houden we er rekening mee dat SARA voornamelijk in wordt gezet in zorginstellingen, en daar worden ook wel eens dingen besproken die niet voor SARA’s oren bestemd zijn. Privacy in data verwerking speelt dan ook een belangrijke rol in onze ontwikkelkeuzes.

Van de basis naar steeds meer interactie
We zijn in de eerste versie van SARA bewust gegaan voor een robot die niet al te veel spraak interacties heeft. In eerste instantie waren we met name geïnteresseerd in hoe ouderen de robot ervaren en of zij überhaupt wel tegen een robot zullen praten. We merken nu dat dit vaak wel het geval is. Het lijkt veel ouderen hartstikke leuk om een praatje met SARA te maken, maar dan moeten zij elkaar wel kunnen verstaan. Binnenkort zullen er dan ook steeds meer functionaliteiten die met dit thema te maken hebben op de robot verschijnen, waarbij waarborging van de privacy en het welzijn van de ouderen voor ons uiteraard de allerhoogste prioriteit heeft.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details