Lees hier alles wat we in de focusgroep besproken hebben. Van de stem van SARA tot de Emotie Intelligente robot.
Afgelopen maanden zijn er verschillende focusgroepen geweest waar al onze klanten aan deel konden nemen. De laatste was 9 oktober fysiek bij ons op kantoor. Voor degene die hier niet bij konden zijn zetten we de belangrijkste onderwerpen nog even kort op rijtje:
Elementen van de nieuwe software
Hieronder staat een mindmap van alle elementen die in de nieuwe software naar voren gaan komen. Dit is waar we naar toe aan het werken zijn en waar elke dag aan ontwikkeld wordt.
Tot nu toe zijn we bezig geweest met de solide basis van de app, performance (snelheid), maar ook foutgevoeligheid, privacy/rechten, veiligheid van gegevens, en het design systeem.
Aansturen van de robot
We hebben het tijdens de focusgroep ook gehad over op welke manier SARA aangestuurd zou moeten worden wanneer je de robot inzet. Moet dat dan via de app of via de robot zelf? Meer dan de helft van de ondervraagde denkt dat ze dit het liefst via de robot zelf doen.
Stem van SARA
De deelnemers kregen een keuze uit 3 frameworks. Dit zijn de belangrijkste aspecten aan de stem die naar voren zijn gekomen:
- de vriendelijkheid
- dialecten kunnen spreken en
- de snelheid kunnen aanpassen per cliënt
“De robot moet menselijk klinken zodat het herkenbaar is voor de cliënten zodat ze zich op hun gemak voelen.”
Fundament van de nieuwe SARA
De hardware is uitgekozen en is weergegeven in de afbeelding hieronder. Het fundament van SARA 3.0 is gebouwd en we werken nu toe naar een complete robot app waar een mooi, maar zeker ook gebruiksvriendelijk design overheen komt.
We kijken ook alvast de toekomst in waarbij we samen met een consortium gaan werken aan een emotie intelligente robot. Hieronder zie je welke dromen en functionaliteiten daarbij zouden kunnen passen.
Cliënt doelen
91% van de deelnemers kon zich vinden in de 4 cliënt doelen:
gemoedsrust, zelfredzaamheid, vitaliteit en sociaal welzijn
Ethische kwesties
Iedereen was het erover eens dat de kwaliteit van de zorg niet in het geding komt door de inzet van robots. De meningen waren wel verdeelder over de vraag of de inzet van een robot ongelijkheid introduceert tussen cliënten. Het is van belang om te monitoren of er wellicht jaloezie ontstaat op het moment dat een robot wordt ingezet.
AI
Over het gebruik van AI waren de meningen ook verdeeld. Enerzijds was er een groep die zich geen zorgen hierover maakten, omdat de privacywetgeving in Nederland goed geregeld is. Anderzijds waren er wel zorgen over de betrouwbaarheid ervan.
Communicatie
Verder was iedereen het ermee eens dat het belangrijk is om goed te communiceren tussen de zorginstelling en de mantelzorger over de inzet van een robot, zodat de mantelzorgers niet het idee krijgen dat de robot de aandacht van de cliënt verminderd. Het is noodzakelijk om de positieve kanten te belichten, zoals dat het potentieel ook de relatie kan vergroten door een functie als videobellen.
SARA Mini
Ook werden de designs van SARA Mini besproken. De drie designs hebben een redelijk gelijke score gekregen, maar een kleine voorkeur ging toch uit naar optie 3. Redenen hiervoor zijn dat het er meer uitziet als een voorwerp i.p.v. een mens, het simpele ontwerp en de stevigheid.
Vervolg SARA Mini
Tijdens de laatste focusgroep werd er een demonstratie gegeven van een prototype van de SARA Mini, welke is doorontwikkeld naar aanleiding van focusgroep 4.
De huid van SARA Mini
We hebben de deelnemers 6 verschillende stoffen laten zien, voelen en beoordelen. Van al deze materialen zal er één gekozen worden als ‘huid’ voor de SARA Mini. Deze huid kan in potentie reageren op aanraking, aanwezigheid, warmte en nog veel meer.
De meningen waren sterk verdeeld. Hygiëne werd als erg belangrijk ervaren, maar ook de aantrekkelijkheid van de stof.
Het merendeel van de deelnemers staat positief tegenover een robot die zelf beslissingen neemt.
Genoemde voordelen:
- bieden van veiligheid op momenten dat er geen toezicht is
- bevorderen van sociaal contact
- voorkomen van escalaties
- de robot is een stabiele factor op de afdeling waar veel wisselingen van medewerkers en flexwerkers zijn.
Nadelen waren met name gericht op de acceptatie van collega’s en het netwerk rondom de cliënt.
Emotie intelligente robot
Welke functie juist of juist niet door een robot
Voorbeelden van functies die de robot wel mag overnemen zijn o.a.:
- aandacht geven
- activeren
- onrust signaleren
- veiligheid bieden
- de weg wijzen
- herinneringen geven en
- de historie van een cliënt in kaart brengen
Voorbeelden van functies die de robot niet mag overnemen:
- lichamelijk contact zoals wassen en aankleden
- contact moment tussen zorgmedewerker
- cliënt en verpleegtechnische handelingen.
Emoties herkennen
Emoties die de robot moet herkennen zijn o.a.:
- onrust
- verdriet
- angst
- blijdschap
- boosheid en
- loopdwang
De ideale robot
Hoe moet de ideale zorg robot van de toekomst eruit zien? Er heerste een verdeling of de robot wel of geen rijdende functie zou moeten hebben. Het rijden zou enerzijds kunnen zorgen voor meer autonomie en het verminderen van werkdruk voor de medewerker, anderzijds komen er veel randvoorwaarden en ethische kwesties bij kijken. Daarnaast is het van belang dat het uiterlijk van de robot een goede balans moet hebben tussen menselijke en technologische karakteristieken. Deze vraagstukken worden de komende periode getoetst in de Proeftuin waarin bewoners in de langdurige zorg met een verstandelijke beperking of dementie, maar ook naasten en zorgmedewerkers betrokken zijn. De Proeftuin is een onderdeel van het Op Zuid project, waarin we samen met Zorggroep Elde Maasduinen, Ipse de Bruggen, Mentech en het LUMC onderzoek doen naar de ontwikkeling van een Emotie Intelligente Zorgrobot en de randvoorwaarden voor de integratie ervan in het zorgproces, gericht op opschaling en implementatie.